منتورینگ و کوچینگ چه تفاوتی دارند؟

اگر بخواهیم کوچینگ (Coaching) و منتورینگ (Mentoring) را به فارسی ترجمه کنیم، احتمالاً هر دو را “مربی” تعریف خواهیم کرد. همین باعث شده است تفاوت این دو و وظایفی که هر کدام بر عهده دارند نادیده گرفته شده و خیلی اوقات افرادی را ببینیم که کوچ (Coach) هستند اما به عنوان منتور (Mentor) معرفی می‌شوند.

منتور (Mentor) کیست؟

منتور فردی‌ست که دارای دانش بالایی بوده و به فردی که تجربه کمتری دارند با تجربه شخصی خویش کمک می‌کند اعتماد به نفس و رضایت‌مندی فرد را بالا ببرد، فرآیندی طولانی مدت دارد و روابطی غالباً غیر رسمی بین فرد و منتور برقرار است که می‌تواند رسمی هم باشد. منتور راهنمایی می‌کند و جواب سوالات فرد مراجعه کننده را می‌دهد. منتورینگ یعنی سفر به تجربیات دیگران! در واقع منتورینگ چیزی شبیه به رابطه شاگرد استادی است. منتورینگ برای کسی مناسب است که سوالاتی در ذهن دارد و به دنبال جواب از یک فرد با تجربه است و منتور پیشنهاد می‌دهد و کمک به جهت دهی فرد می‌کند.

کوچ (Coach) کیست؟

کوچینگ یک فرآیند کوتاه‌مدت است. کوچ به فرد مراجعه کننده کمک می‌کند تا استعدادهای ذاتی خویش را بشناسد و امکاناتی را که در دست دارد به کار بگیرد. کوچینگ یعنی سفر به دنیای خود و ذات فرد و انقدر باید از فرد سوالات هدف‌مند پرسید تا توانایی های بالقوه و علایقش را یافت. فرآیند کوچینگ یعنی به فرد کمک کنیم تا از چیزی که هست به چیزی که می‌خواهد بشود برسد. با سوال‌های راه‌گشا؛ این یک رویکرد راه حل محور است و در این فرآیند هر فرد را یک انسان بسیار خلاق می‌دانیم که می‌تواند خودش یک راهکار درست برای حل مشکلات فعلی پیدا کند.

کوچینگ پروژه ای در گرایاد

منتور فرد را مربی‌گری می‌نماید تا به سمت نتیجه حرکت کند  گرایاد منتور را مربی‌معمار معرفی می‌کند زیرا منتور لازم است در زمینه منتوریگ دستی بر آتش داشته باشد. و نگاه منتور نتیجه‌گراست.

کوچ فرد را به سمت پرسش مربی‌گری می‌کند و کوچ می‌تواند در زمینه شغل فرد تخصص نداشته باشد. در گرایاد کوچ‌ همچنان معمار است و در زمینه کار تبحر دارد و نگاه کوچ پرسش گراست. 
در گرایاد کوچینگ پروژه‌ای اگر زمان مناسبی داشته باشید پیشنهاد گرایاد کوچینگ پروژه است ولی اگر زمان محدود دارید منتورینگ پروژه پیشنهاد می‌شود و مربی شما را به سمت مناسب هدایت می‌کند.
در صورتی که پروژه شما بیش از توانایی شما و یا تیمتان باشد میتوانید از طراح‌یار گرافوس استفاده نمایید.


 

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش